ενημέρωση 11:16, 24 October, 2017

ΔΙΑΙΤΕΣ ΧΩΡΙΣ ΓΛΟΥΤΕΝΗ : ΕΙΝΑΙ ΩΦΕΛΙΜΕΣ Η ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ;

  Γράφει η Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη
Πρόκειται για δυσανεξία στην γλοιαδίνη ένα συστατικό της γλουτένης που υπάρχει στο σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη. Τα συνήθη συμπτώματα της δυσανεξίας είναι φούσκωμα κοιλιακά άλγη συσπάσεις εντέρου διάρροια μετά από κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν γλουτένη.
 
Η αιτιολογία της νόσου είναι άγνωστη, πιθανολογείται ωστόσο ανοσολογικός μηχανισμός διαφορετικός από την περίπτωση των τροφικών αλλεργιών. Συγκεκριμένα το ανοσοποιητικό σύστημα δημιουργεί αυτοαντισώματα, τα οποία κινητοποιούνται με την λήψη γλουτένης και προκαλούν αλλοιώσεις στον βλεννογόνο του λεπτού ποικίλλουσας βαρύτητας: Απουσία ή βράχυνση λαχνών, αλλοίωση της δομής της λάχνης, αύξηση της συσσώρευσης λεμφοκυττάρων. Όταν το σύνολο αυτών των παθολογοανατομικών αλλοιώσεων είναι βαριάς μορφής, προκαλείται η νόσος της κοιλιοκάκης, που χαρακτηρίζεται από παθολογική βιοψία, σοβαρά συμπτώματα δυσανεξίας, κακή απορρόφηση ουσιών, αυξημένη πιθανότητα προσβολής από διαβήτη, καρκίνου, λεμφωμάτων.
Η θεραπεία της δυσανεξίας στην γλουτένη μπορεί να περιλαμβάνει φαρμακευτική και διατροφική θεραπεία ελεύθερη γλουτένης. Τι πρέπει να ξέρετε εσείς που πάσχετε από δυσανεξία στην γλουτένη αναφορικά με την διατροφή:
 
1.     Πρέπει να ξέρετε ότι πολλά υγιεινά φαγητά είναι χωρίς γλουτένη και μπορείτε να τα καταναλώνετε ελεύθερα:
·        Φασόλια, σπόροι, ξηροί καρποί σε φυσική, ακατέργαστη μορφή
·        Φρέσκα αυγά
·        Φρέσκα κρέατα, ψάρια και πουλερικά ψητά ή βραστά
·        Φρούτα και λαχανικά
·        Ορισμένα γαλακτοκομικά προιόντα
·        Εxtra παρθένο ελαιόλαδο
·        Φαγόπυρο, καλαμπόκι και καλαμποκάλευρο, λινάρι. Άλευρα χωρίς γλουτένη είναι γενικώς τα άλευρα από ρύζι, σόγια, καλαμπόκι, πατάτα, φασόλια, κεχρί, Quinoa, ρύζι, σόγια.
 
2.     Τρόφιμα και ποτά που έχουν γλουτένη και πρέπει να αποφεύγονται είναι η βύνη, το σιτάρι, η σίκαλη το κριθάρι, το σιμιγδάλι, το πλιγούρι και τα προϊόντα τους.
 
3.     Πολλά τυποποιημένα προϊόντα όπως η μπύρα, τα φάρμακα, τα συμπληρώματα, το τροποποιημένο άμυλο, τα ψωμιά, τα κέικ, οι πίτες, οι καραμέλες, τα σιτηρά, μπισκότα και κράκερ, κρουτόν, τηγανητές πατάτες, σάλτσες, απομιμήσεις κρέατος ή θαλασσινά, ζυμαρικά, επεξεργασμένα, έτοιμες σάλτσες, μείγματα ρυζιού, σνακ, tortilla chips, έτοιμες σούπες, έχουν γλουτένη και πρέπει να αποφεύγονται. Ιδιαίτερα ορισμένα δημητριακά, κατά την επεξεργασία τους και την τυποποίηση, όπως η βρώμη, μπορεί να έχουν μολυνθεί με το σιτάρι. Αποφεύγετε γενικά την βρώμη και κάθε επεξεργασμένο προϊόν στη συσκευασία του οποίου δεν αναγράφεται gluten free.
 
4.     Τα άτομα με μικρού βαθμού δυσανεξία στην γλουτένη μπορούν να ανεχτούν τη σταδιακή επανεισαγωγή τροφίμων με μικρή συγκέντρωση γλουτένης.
Τελευταία τροποποίηση στιςΔευτέρα, 09 Οκτωβρίου 2017 10:08

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.