ενημέρωση 1:38, 23 July, 2018

Η ΚΟΠΩΣΗ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ

   Γράφει η Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη

Το σώμα μας χρειάζεται ενέργεια σε καθημερινή βάση για να επιτελέσει το σύνολο των σωματικών και πνευματικών του λειτουργιών.Η εξασφάλιση άριστης ενεργειακής απόδοσης προϋποθέτει την αγαστή συνεργασία μιας ποικιλίας οργανικών συστημάτων. Η σωστή λειτουργία της αναπνοής και της πέψης εφοδιάζει το κύτταρο με οξυγόνο και ζωτικά θρεπτικά συστατικά ενώ ζωτικές ορμόνες της κυκλοφορίας και νευρωνικές συνδέσεις των ιστών με τον εγκέφαλο συνεργάζονται αρμονικά για να ρυθμιστεί η ομαλή λειτουργία των εργοστασίων παραγωγής ενέργειας των κυττάρων, των μιτοχονδρίων. Ο νεφρικός, ο ηπατικός ιστός και το ανοσοποιητικό σύστημα συνεργάζονται αρμονικά ώστε τοξικές ουσίες που εισέρχονται στον οργανισμό να εξουδετερώνονται, να αποβάλλονται ή να μετατρέπονται σε αθώα προϊόντα μέσω πολύπλοκων βιοχημικών αντιδράσεων και να μην δηλητηριάζουν το κύτταρο.

Καθώς το σώμα καλείται να προσαρμοστεί στις αλλαγές των κλιματολογικών συνθηκών κατά την περίοδο της αλλαγής των εποχών, παρουσιάζει συχνά συμπτώματα κόπωσης τα οποία συνήθως διαρκούν μερικές ημέρες ή εβδομάδες. Τα συμπτώματα της κόπωσης κατά την Άνοιξη εκδηλώνονται ως ατονία, αδυναμία, δυσκολία συγκέντρωσης, εύκολη κούραση κατά τη μυϊκή ή πνευματική δραστηριότητα ή παροδική επιδείνωση των συμπτωμάτων σε χρόνιους πάσχοντες από σύνδρομα κόπωσης.

Η εαρινή κόπωση διαρκεί μερικές ημέρες ή εβδομάδες. Τα μειωμένα επίπεδα βιταμίνης D λόγω της μικρής ηλιοφάνειας κατά το Χειμώνα, η υπερκόπωση λόγω των αυξημένων εργασιακών ή σχολικών υποχρεώσεων που παρουσιάζουν υψηλότερες απαιτήσεις κατά την χειμερινή περίοδο, η κούραση του ανοσοποιητικού συστήματος από την αυξημένη δραστηριοποίησή του κατά την επίθεση των αναπνευστικών λοιμώξεων κατά την χειμερινή περίοδο, η αλλεργική ρινίτιδα της Άνοιξης που εμποδίζει την απρόσκοπτη αναπνοή και την ελεύθερη είσοδο του οξυγόνου είναι παράγοντες που συντελούν στην εμφάνιση της εαρινής κόπωσης. Στην κόπωση της Άνοιξης συντελούν και οι διακυμάνσεις στα επίπεδα μελατονίνης που προκαλούνται από την φυσιολογική επιμήκυνση της ημέρας και την βράχυνση της νύχτας. Η εαρινή κόπωση συχνά επιδεινώνεται από συνήθειες που ενδέχεται να παρουσιάσουν έξαρση κατά την Άνοιξη όπως οι συχνότερες νυχτερινές έξοδοι που διαταράσσουν το σύνηθες ωράριο ύπνου αφύπνισης του οργανισμού και η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ. Σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να απαιτηθεί ειδικός έλεγχος για να αποκλειστούν άλλοι παράγοντες ή νοσήματα που προκαλούν την κόπωση και να εξακριβωθεί εάν πρόκειται αμιγώς για «εαρινή κόπωση».

Η αντιμετώπιση του συνδρόμου, όταν επιμένει, γίνεται με διατροφικές θεραπείες βοτανικά και βιταμινικά φάρμακα που αυξάνουν τις ενεργειακές εφεδρείες του σώματος και την ικανότητα προσαρμογής του οργανισμού.

Οι πάσχοντες από την κόπωση της Άνοιξης πρέπει να έχουν σταθερό ωράριο ύπνου και απέχουν από το κάπνισμα τις τοξικές ουσίες την κατάχρηση αλκοόλ την υπερβολική λήψη καφέ. Η παραδοσιακή μεσογειακή διατροφή που έχει ως βάση τα μη επεξεργασμένα φυτικά προϊόντα της Μεσογείου, είναι το διατροφικό μοντέλο που συνιστάται. Η καθημερινή βάδιση νωρίς το πρωί υπό το φως του ήλιου συντελεί στην ομαλοποίηση των επιπέδων της μελατονίνης που είναι απαραίτητη για την αποκατάσταση της κόπωσης. Τα αλλεργιογόνα της Άνοιξης όπως η γύρη πρέπει να αποφεύγονται κατά το δυνατόν (π.χ. τοποθέτηση διπλών υαλοπινάκων στα παράθυρα, χρήση καλυμμάτων στα κρεβάτια που απορροφούν σκόνη ρύπους και γύρη κατά την διάρκεια της ημέρας και αφαίρεσή τους κατά την διάρκεια του ύπνου).

Τελευταία τροποποίηση στιςΤετάρτη, 16 Μαΐου 2018 10:08

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.