ενημέρωση 4:21, 8 August, 2020

Ανακαλύψτε το μυστήριο της σκοτεινής ύλης ως ουδέτερο υδρογόνο από άλλους γαλαξίες που εντοπίστηκαν για πρώτη φορά

Σε μια εξέλιξη που θα μπορούσε τελικά να ρίξει φως στη σκοτεινή ύλη, μια διεθνής ομάδα επιστημόνων έχει εντοπίσει για πρώτη φορά ουδέτερα άτομα υδρογόνου, από έναν γαλαξία διαφορετικό από τον δικό μας.

Το εύρημα ήρθε χάρη στο τεράστιο σφαιρικό ραδιο τηλεσκόπιο Aperture Spherical Radio (FAST), το οποίο βρίσκεται σε μια λοφώδη, καταπράσινη φυσική λεκάνη στην επαρχία Guizhou της νοτιοδυτικής Κίνας.

Οι ερευνητές εντόπισαν το υδρογόνο που προέρχεται από τρεις εξωγαλαξιακούς γαλαξίες με μόνο πέντε λεπτά έκθεσης, ένα επίτευγμα που καταδεικνύει την εξαιρετική ευαισθησία του τηλεσκοπίου. Είναι η πρώτη φορά που έχει εντοπιστεί ουδέτερο υδρογόνο έξω από τον Γαλαξία μας.

RT
Οπτικές έγχρωμες εικόνες των παρατηρήσεων FAST. © CASSACA

«Με μετρήσεις ουδέτερου υδρογόνου και μονοξειδίου του άνθρακα, οι επιστήμονες μπορούν να εκτιμήσουν τη δυναμική μάζα των γαλαξιών σε διαφορετικές ακτίνες και μπορούν να μελετήσουν περαιτέρω τις κατανομές των βαρυονίων [ένας τύπος υποατομικού σωματιδίου] και της σκοτεινής ύλης», εξήγησε ο Δρ Cheng Cheng, πρώτος συγγραφέας της έρευνας.

Η σκοτεινή ύλη είναι μια μορφή ύλης που πιστεύεται ότι αντιπροσωπεύει το 85 τοις εκατό της ύλης στο σύμπαν, αλλά δεν έχει ακόμη εντοπιστεί άμεσα, παρά τις καλύτερες προσπάθειες των ερευνητών. Η εύρεση του θα λύσει επιτέλους ένα από τα πιο μυστήρια της επιστήμης.

Η πρωτοποριακή παρατήρηση FAST δείχνει τη συμβολή της σκοτεινής ύλης και δείχνει τη δυνατότητα μελέτης της μυστηριώδους ύλης στους γαλαξίες μέσω ουδέτερου υδρογόνου.

Η ανίχνευση εξωγαλακτικού ουδέτερου υδρογόνου είναι ένας από τους κύριους στόχους του τεράστιου τηλεσκοπίου και είναι δυνατή μέσω του τεράστιου μεγέθους του ενιαίου πιάτου. Εκτός του ότι είναι το μεγαλύτερο ραδιο τηλεσκόπιο πλήρους διαφράγματος στον κόσμο, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο τηλεσκόπιο ενός πιάτου μετά το RATAN-600 της Ρωσίας.

Το μηχάνημα 1,2 δισεκατομμυρίων γιουάν (170 εκατομμύρια δολάρια), το παρατσούκλι Tianyan (που σημαίνει «Μάτι του Ουρανού»), αποτελείται από περίπου 4.400 πάνελ αλουμινίου και έχει περισσότερα από 2.000 βαρούλκα που του επιτρέπουν να στραφούν σε διαφορετικά μέρη του ουρανού.

Ο Δρ Cheng είπε ότι η ομάδα υποβάλλει αίτηση για πιο γρήγορο χρόνο παρατήρησης για να μελετήσει περαιτέρω τις ουδέτερες ιδιότητες υδρογόνου.

Πηγή: RT