ενημέρωση 4:02, 12 April, 2021

Κορονοϊός - τι να προσέξεε κατά την ανάρρωση

  Γράφει η Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη

Aρρωστήσατε από κορονοϊό. Μείνατε δύο εβδομάδες σε απομόνωση, οι εργαστηριακές εξετάσεις σας έχουν επανέλθει στο φυσιολογικό αλλά ο οργανισμός σας δεν έχει επανέλθει στην φυσιολογική του κατάσταση. Πάνω από 30% των ανθρώπων που νοσούν από τον covid 19 με βάση έρευνες εμφανίζουν σύνδρομο κόπωσης ή κεφαλαγία ή πόνους ή εξάντληση επί εβδομάδες ή μήνες μετά την αρχική διάγνωση και καθυστερούν να συνέλθουν ολοκληρωτικά από την λοίμωξη. Οι ηλικιωμένοι και οι άνθρωποι με χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, καρδιακή ανεπάρκεια, διαβήτη ή χρόνια νεφρική νόσο έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα απορρύθμισης χρόνιων νοσημάτων μετά την προσβολή από τον covid 19 και επανεισδοχής στο νοσοκομείο. Τα φαινόμενα αυτά δεν αφορούν αποκλειστικά την λοίμωξη από covid 19 αλλά και άλλες ισχυρές λοιμώξεις. Εξάλλου σήμερα πάνω από το 50% των πασχόντων από το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης ή μυαλγικής εγκεφαλίτιδας, προσβλήθηκαν από το σύνδρομο μετά την προσβολή από ιογενή λοίμωξη. H δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος κατά την προσβολή από τους ενοχοποιούμενους ιούς, οι διαταραχές στα επίπεδα τόσο των προ- όσο και των αντιφλεγμονωδών κυτοκινών, η μιτοχονδριακή δυσλειτουργία και αντιδράσεις αυτοανοσίας έχουν ενοχοποιηθεί για την κόπωση. Οι πόνοι στα κόκαλα και στο μυικό σύστημα είναι ιδιαίτερα διαδεδομένοι μετά την προσβολή από τον ιό covid19 σε αναλογία και με άλλα σύνδρομα μετά από λοιμώξεις που αντιμετωπίζει ο κλινικός ιατρός στην πράξη όπως είναι οι ιοί Ross River (η αιτία της επιδημικής πολυαρθρίτιδας), η Coxiella burnetii (αιτία του πυρετού Q) και ο ιός Epstein-Barr. Παράγοντες όπως η κατάθλιψη, ο κακός ύπνος, ο παρατεταμένος εγκλεισμός, η εργασιακή ανασφάλεια, η κατάχρηση αλκοόλ και ψυχοφαρμάκων ενδέχεται να επιδεινώσουν σημαντικά την κατάσταση.

Σε περιπτώσεις σοβαρών ή παρατεινόμενων συμπτωμάτων η ιατρική εξέταση και θεραπεία είναι απαραίτητη. Mέτρα που πρέπει να τηρείτε κατά την καθημερινότητά σας εσείς που μετά την αποδρομή του covid 19 παρουσιάζετε καθυστερημένη ανάκτηση της ενεργειακής σας εφεδρείας:

1.   Αποφύγετε την επίπονη άσκηση. Η καθημερινή βάδιση υπό το φυσικό φως του ήλιου κατά την διάρκεια του πρωινού έχει πολλές ευεργετικές δράσεις. Με την βάδιση σταθεροποιείται το νευροφυτικό και ορμονικό σύστημα, τονώνεται η κυκλοφορική επάρκεια ενώ η βιταμίνη D, η παραγωγή της οποίας επάγεται κατά την έκθεση στο ηλιακό φως τονώνει το ανοσοποιητικό και μυοσκελετικό σας σύστημα.

2.     Πρέπει να αποφεύγετε τις απότομες αυξομειώσεις βάρους. Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή να ακολουθήσετε δραστικές δίαιτες. Προτιμήστε να ακολουθήσετε γενικούς κανόνες υγείας στην διατροφή σας, όπως είναι η αποφυγή κατάχρησης αλκοόλ, γλυκών και κορεσμένων ή trans λιπαρών τα οποία ανευρίσκονται κλασσικά στο βούτυρο, τα ζωικά λίπη, τις μαργαρίνες τα φυτικά έλαια των τυποποιημένων προϊόντων και των εστιατορίων. Τρόφιμα και ποτά που αυξάνουν τις ενεργειακές εφεδρείες του σώματος και σταθεροποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα, είναι τα φρέσκα φρούτα, τα λαχανικά, οι ντομάτες, τα καρότα το extra παρθένο ελαιόλαδο, το γιαούρτι, το κεφίρ, το τσάι του βουνού. Η μεσογειακή διατροφή που χαρακτηρίζεται από άφθονη κατανάλωση φρούτων λαχανικών, συστηματική κατανάλωση οσπρίων extra παρθένου ελαιόλαδου ψωμιού ολικής άλεσης, είναι το συνιστώμενο διατροφικό μοντέλο.

3.     Να έχετε σταθερό ωράριο αφύπνισης κατάκλισης. Το σταθερό ωράριο ύπνου σταθεροποιεί τον νυχτερινό βηματοδότη ύπνου και την ορμονική έκκριση. Το σύνηθες ωράριο ύπνου που απαιτείται στον ενήλικο είναι επτά – οκτώ ώρες, αλλά αυτό δύναται να παρουσιάσει διαφοροποιήσεις ανάλογα με παράγοντες όπως λαμβανόμενα φάρμακα ηλικία ιδιοσυγκρασία.

4. Επιλέξτε αγχολυτικές δραστηριότητες. Παρά το γεγονός ότι η κόπωση μετά την αποδρομή της λοίμωξης δεν έχει αμιγές ψυχιατρικό υπόστρωμα, η αποφυγή του stress έχει ευεργετικές ψυχοσωματικές επιδράσεις.

5.       Πρέπει να αποφύγετε το κάπνισμα. Το κάπνισμα μειώνει την αναπνευστική εφεδρεία του οργανισμού και μπορεί να ελαττώσει την επάρκεια του προσφερόμενου στα κύτταρα οξυγόνου. Το οξυγόνο είναι σημαντικό για τη σωστή επιτέλεση της πλειοψηφίας των βιοχημικών αντιδράσεων που γίνονται στο ανθρώπινο σώμα και την παροχή υψηλής ενεργειακής εφεδρείας.

Προσθήκη σχολίου

Βεβαιωθείτε ότι εισάγετε τις (*) απαιτούμενες πληροφορίες, όπου ενδείκνυται. Ο κώδικας HTML δεν επιτρέπεται.