ενημέρωση 5:34, 12 August, 2026

Φλαβονόλες: «Απολαυστικοί» σύμμαχοι υγείας

Μια σειρά μελέτες αποδεικνύουν ότι οι αντιοξειδωτικές ουσίες φλαβονόλες που περιέχονται σε υψηλά επίπεδα στο κακάο και στη μαύρη σοκολάτα (αλλά και σε πλήθος άλλων τροφών) έχουν άκρως ευεργετική επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό
 
Φλαβονόλες: «Απολαυστικοί» σύμμαχοι υγείας
 
Οι φλαβονόλες είναι μια υποομάδα φυτοθρεπτικών συστατικών που ονομάζονται φλαβονοειδή - αποτελούν μάλιστα τα πιο διαδεδομένα φλαβονοειδή. Κυριότεροι εκπρόσωποί τους είναι οι κατεχίνες, οι γαλλοκατεχίνες και οι καμφερόλες. Οι φλαβονόλες βρίσκονται σε ένα ευρύ φάσμα φυσικών τροφίμων, γι' αυτό και μπορούν εύκολα να ενσωματωθούν στη διατροφή μας. Εκτός από το κακάο και τη μαύρη σοκολάτα, καλές πηγές φλαβονολών είναι τα λάχανα, τα πράσα, τα μπρόκολα, οι πιπεριές, το σπανάκι, τα κρεμμύδια, τα βατόμουρα, τα μήλα, τα μούρα, τα αμύγδαλα, το τσάι, το κόκκινο κρασί κ.ά.

Φίλες της μνήμης

Οι αντιοξειδωτικές ουσίες φλαβονόλες, οι οποίες περιέχονται στο κακάο και στη σοκολάτα, ανέστρεψαν σε υγιείς ανθρώπους την απώλεια της μνήμης που οφείλεται στην προχωρημένη ηλικία, όπως ανακοίνωσαν αμερικανοί επιστήμονες. Είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνεται άμεσα από μια επιστημονική έρευνα ότι αυτή η φυσιολογική μορφή έκπτωσης της μνήμης όχι απλώς μπορεί να «φρεναριστεί» αλλά ακόμη και να βελτιωθεί αισθητά χάρη στη συγκεκριμένη διατροφική παρέμβαση. Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Σκοτ Σμολ, καθηγητή Νευρολογίας και διευθυντή του Ινστιτούτου Τάουμπ στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, ζήτησαν από 39 υγιείς εθελοντές ηλικίας 50 έως 69 ετών να ακολουθήσουν επί τρεις μήνες διατροφή είτε πλούσια (900 μιλιγκράμ την ημέρα) είτε φτωχή σε φλαβονόλες (10 μιλιγκράμ την ημέρα). Πριν και μετά τη μελέτη οι εθελοντές υποβλήθηκαν τόσο σε απεικόνιση του εγκεφάλου όσο και σε τεστ μνήμης. Η έρευνα έδειξε ότι όσοι είχαν πάρει πολλές φλαβονόλες στη διάρκεια του τριμήνου εμφάνιζαν τόσο βελτίωση στη λειτουργία του εγκεφάλου τους (ιδίως σε μια περιοχή του ιπποκάμπου, την οδοντωτή έλικα, που σχετίζεται με τη μνήμη) όσο και καλύτερες επιδόσεις στα τεστ μνήμης (κατά περίπου 25% σε σχέση με όσους δεν είχαν λάβει φλαβονόλες).

Σοκολατοχαπάκια

Μπορεί να μην είναι εξίσου απολαυστικό με το να τρώει κάποιος μια πλάκα σοκολάτας, ωστόσο η λήψη... χαπιών που θα κλείνουν μέσα τους όλα τα καλά της μαύρης σοκολάτας χωρίς τα «κακά» παρελκόμενα (βλέπε ζάχαρη και λιπαρά) ίσως αποδειχθεί σωτήρια ενάντια στα καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια. Υπάρχει μάλιστα σε εξέλιξη μια μελέτη προκειμένου να αποκαλυφθεί αν τα «σοκολατοχαπάκια» μπορούν να προστατεύσουν το καρδιαγγειακό σύστημα.

Τα «σοκολατοχαπάκια» περιέχουν θρεπτικά συστατικά σε τόσο μεγάλες ποσότητες ώστε χρειάζεται να καταναλώσει κάποιος ατελείωτες σοκολάτες ώστε να λάβει τις αντίστοιχες ποσότητες. Στη νέα μελέτη διερευνάται η επίδραση των... νόστιμων χαπιών στην καρδιά 18.000 ανδρών και γυναικών από τις ΗΠΑ.
«Οι άνθρωποι τρώνε σοκολάτα επειδή τους αρέσει και όχι επειδή πιστεύουν ότι είναι καλή για την υγεία τους. Η ιδέα της μελέτης μας είναι να κατανοήσουμε αν υπάρχουν οφέλη για την υγεία από τα συστατικά της σοκολάτας χωρίς τη ζάχαρη και τα λιπαρά που αυτή περιέχει και δεν ωφελούν την υγεία» ανέφερε η δρ Τζοάν Μάνσον, επικεφαλής του Τμήματος Προληπτικής Ιατρικής στο Νοσοκομείο Brigham and Women's στη Βοστώνη.
Η συγκεκριμένη μελέτη είναι η μεγαλύτερη που θα εξετάσει την επίδραση των φλαβονολών του κακάου στην ανθρώπινη υγεία. Ως σήμερα μικρότερες μελέτες έχουν δείξει ότι οι φλαβονόλες του κακάου βελτιώνουν την αρτηριακή πίεση, τα επίπεδα χοληστερόλης, την ανοχή στην ινσουλίνη, την υγεία των αρτηριών και άλλους δείκτες.
 
Βοηθοί στα μαθηματικά

Το λύσιμο αριθμητικών προβλημάτων γίνεται ευκολότερο όταν κάποιος πίνει μεγάλες ποσότητες ροφήματος σοκολάτας που περιέχει φλαβονόλες. Επιπλέον η κατανάλωση πολλής σοκολάτας βοηθά κάποιον να μην κουράζεται το ίδιο, ιδίως νοητικά, γεγονός πολύ χρήσιμο για όσους μαθητές και φοιτητές διαβάζουν για εξετάσεις. Αυτό είναι το συμπέρασμα μελέτης ερευνητών του Πανεπιστημίου Νορθάμπρια.

Εθελοντές που υποβλήθηκαν σε νοητικά τεστ σημείωσαν καλύτερες επιδόσεις και ήταν πιο ξεκούραστοι αφού είχαν πιει πολλή σοκολάτα (500 mg). Αν και μια τέτοια ποσότητα είναι πολύ μεγάλη για να αποτελεί τμήμα μιας συνήθους διατροφής, οι ερευνητές είπαν ότι οι άνθρωποι πρέπει να καταναλώνουν σε τακτική βάση φλαβονόλες, που επίσης περιέχονται στα φρούτα και στα λαχανικά. Πώς μπορούν τα φυτοχημικά αυτά συστατικά να μας κάνουν... καλύτερα μυαλά; Σύμφωνα με τους ειδικούς, επειδή αυξάνουν τη ροή του αίματος στον εγκέφαλο.

 

 

Σημαντικά ελληνικά έργα σε δημοπρασία στο Λονδίνο

Από τον διάσημο οίκο Sotheby΄s στις 12 Νοεμβρίου
 
Σημαντικά ελληνικά έργα σε δημοπρασία στο Λονδίνο
Το έργο του Ν.Εγγονόπουλου «Δύο φιλόσοφοι και ένας στρατιωτικός ήρωας», θα δημοπρατηθεί στο Λονδίνο στις 12 του μήνα
Σημαντικά ελληνικά έργα μοντέρνας τέχνης θα δημοπρατήσει ο Οίκος Sotheby΄s στις 12 Νοεμβρίου στο Λονδίνο.

Πρόκειται την εναρκτήρια Δημοπρασίας Τέχνης 20ού αιώνα με τίτλο «A Different Perspective», η οποία περιλαμβάνει συνολικά πάνω από 70 έργα, από χώρες όλης της Ευρώπης και γύρω από τη Μεσόγειο.

Ανάμεσα σε αυτά είναι οι πίνακες του Νίκου Εγγονόπουλου «Δύο φιλόσοφοι και ένας στρατιωτικός ήρωας» και «Καφενείο, τα παλικάρια», ελαιογραφίες σε καμβά. Το πρώτο έργο εκτιμάται ότι μπορεί να ξεπεράσει και τις 101.000 ευρώ ενώ η τιμή για το δεύτερο υπολογίζεται πάνω από τις 76.000.

Η δημοπρασία θα περιλαμβάνει και έργα άλλων σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών, όπως ο Μιχάλης Οικονόμου και ο Παύλος (Διονυσσόπουλος).

 

  • Κατηγορία ART-DISING
  • 0

Φυσική χημική ουσία μειώνει τη βλάβη μετά από έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο

Φυσική χημική ουσία μειώνει τη βλάβη μετά από έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο
 
Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο
Τα ποσοστά επιβίωσης μετά από έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο θα μπορούσαν να αυξηθούν σημαντικά, χάρη σε μια χημική ουσία που περιέχουν τα μήλα και οι φράουλες, υποστηρίζουν βρετανοί ερευνητές σε άρθρο τους που δημοσιεύεται στο Nature

Γιατροί και βιολόγοι του Πανεπιστημίου Κέιμπριτζ, του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, του Βασιλικού Κολεγίου του Λονδίνου και του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης, ανακάλυψαν ότι ο μηλονικός εστέρας μπορεί να μειώσει την έκταση της βλάβης στην καρδιά μετά από το έμφραγμα. Εικάζουν λοιπόν, ότι αν χορηγείται σε ασθενείς μετά από το επεισόδιο, είναι ικανός να μειώσει την μακροπρόθεσμη βλάβη σε πολλά ζωτικά όργανα. 

Οι ερευνητές αρχικά μελέτησαν την επίδραση του ηλεκτρικού οξέος (φυσικό οργανικό δικαρβοξυλικό οξύ) όταν ανέλυσαν τον μηχανισμό δια του οποίου συντελείται η βλάβη σε διάφορα όργανα του σώματος μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο ή έμφραγμα. 

Κι ενώ το κύριο μέρος της βλάβης συμβαίνει κατά τη διάρκεια του επεισοδίου, η ζημιά συνεχίζεται και όταν το αίμα κυκλοφορεί προς τα διάφορα όργανα, μετά το έμφραγμα. 

Όταν οι χειρουργοί «καθαρίζουν» τον θρόμβο που προκάλεσε το επεισόδιο (διαδικασία ζωτικής για την επιβίωση του ασθενή), λαμβάνει χώρα η επαναιμάτωση, δηλαδή η κυκλοφορία αίματος και οξυγόνου προς τα όργανα του σώματος. 

Κατά τη διαδικασία της επαναιμάτωσης συντελείται συνήθως περαιτέρω βλάβη στον οργανισμό, με έναν μηχανισμό που μέχρι σήμερα παρέμενε άγνωστος. 

Η νέα όμως βρετανική μελέτη, που έγινε με τη βοήθεια ειδικού λογισμικού και επιβεβαιώθηκε σε ζωικά μοντέλα, έδειξε ότι η βλάβη προκαλείται από το ηλεκτρικό οξύ που υπάρχει φυσικά στον ανθρώπινο οργανισμό. 

Συγκεκριμένα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι το ηλεκτρικό οξύ συσσωρεύεται σε αφύσικα υψηλά επίπεδα στους ιστούς που στερούνται οξυγόνου κατά τη διάρκεια του καρδιακού επεισοδίου. 

Όταν η αιματική κυκλοφορία αποκαθίσταται, το ηλεκτρικό οξύ αλληλεπιδρά με το οξυγόνο και απελευθερώνονται επιβλαβή μόρια που «σκοτώνουν» τα κύτταρα στην καρδιά και τα άλλα όργανα του σώματος. 

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μήνες ή και χρόνια μετά το πρώτο έμφραγμα, να υπάρχει αυξημένος κίνδυνος και δεύτερου επεισοδίου καθώς και άλλων προβλημάτων υγείας. 

Οι βρετανοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι μπορούν να μειώσουν την βλάβη στα όργανα με την έγχυση στον οργανισμό μηλονικού εστέρα. Αν ο εν λόγω χημικός παράγοντας χορηγηθεί στο πλαίσιο της θεραπείας του εγκεφαλικού επεισοδίου ή του εμφράγματος, μπορεί να μπλοκάρει τη συσσώρευση του ηλεκτρικού οξέος και των επιβλαβών μορίων. 

Ο μηλονικός εστέρας είναι μια φθηνή, εύκολα διαθέσιμη χημική ουσία που επίσης υπάρχει στα φρούτα, όπως οι φράουλες, τα μήλα και τα σταφύλια, όχι όμως σε ποσότητες που να προσφέρουν οφέλη στον οργανισμό από τη κατανάλωση των φρούτων. 

«Η μελέτη μας, εξηγεί πως συμβαίνει η βλάβη στα πρώτα λεπτά μετά την επαναιμάτωση του οργανισμού από το έμφραγμα ή το εγκεφαλικό επεισόδιο. Αλλά το σημαντικό είναι ότι βρήκαμε τρόπο να σταματήσουμε την βλάβη. Με τον μηλονικό εστέρα που υπάρχει φυσικά στα φρούτα. Πρόκειται για μια νέα θεραπευτική προοπτική που μάλιστα είναι και πολύ λειτουργική», σχολιάζει ο Δρ Μάικλ Μέρφι, από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. 

  • Κατηγορία ΥΓΕΙΑ
  • 0